Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZGÜL ÖĞ BOZ DKT YÖNET: DİSLEKSİ& DİSGRAFİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dislekside ayırıcı tanı ve değerlendirme yöntemleri ile bilgi ve beceri kazanımının sağlanması amaçlanır. Özel öğrenme güçlüğü ve disleksiyi konu alan güncel araştırmaların analiz edilmesi ve bu bilgilerin klinik yansımaları üzerine yorum yapılabilmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Disleksi tanımı ve ilgili terminoloji ,Disleksinin nörobiyolojisi,Öğrenme güçlüğünün etiyolojisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dislekside ayırıcı tanı kriterlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Dislekside değerlendirme yöntemlerini kavrar. | 10, 16 | E |
Özel öğrenme güçlüğü alt tiplerini tanır ve sınıflandırır. | 10 | E |
Disleksi ile ilgili güncel araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 18 | E |
Dislekside nörobiyolojik faktörler ile ilgili bilgi sahibi olur | 10 | E |
Disleksiye ilişkin terapötik uygulamalarla ilgili bilgi sahibi olur. | 10 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Disleksi tanımı ve ilgili terminoloji | Ders notlarını gözden geçirme |
2 | Disleksinin nörobiyolojisi | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
3 | Öğrenme güçlüğünün etiyolojisi | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
Milne, D. (2005). Teaching the brain to read. SK Publishing. Reid, Gavin. Dyslexia. Chichester, West Sussex, U.K.: Wiley-Blackwell, 2011. Bender, W. N. (2004). Learning disabilities: Characteristics, identification, and teaching strategies. Allyn & Bacon. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | X | |||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | X | |||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | X | |||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZGÜL ÖĞ BOZ DKT YÖNET: DİSLEKSİ& DİSGRAFİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dislekside ayırıcı tanı ve değerlendirme yöntemleri ile bilgi ve beceri kazanımının sağlanması amaçlanır. Özel öğrenme güçlüğü ve disleksiyi konu alan güncel araştırmaların analiz edilmesi ve bu bilgilerin klinik yansımaları üzerine yorum yapılabilmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Disleksi tanımı ve ilgili terminoloji ,Disleksinin nörobiyolojisi,Öğrenme güçlüğünün etiyolojisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dislekside ayırıcı tanı kriterlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Dislekside değerlendirme yöntemlerini kavrar. | 10, 16 | E |
Özel öğrenme güçlüğü alt tiplerini tanır ve sınıflandırır. | 10 | E |
Disleksi ile ilgili güncel araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 18 | E |
Dislekside nörobiyolojik faktörler ile ilgili bilgi sahibi olur | 10 | E |
Disleksiye ilişkin terapötik uygulamalarla ilgili bilgi sahibi olur. | 10 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Disleksi tanımı ve ilgili terminoloji | Ders notlarını gözden geçirme |
2 | Disleksinin nörobiyolojisi | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
3 | Öğrenme güçlüğünün etiyolojisi | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
Milne, D. (2005). Teaching the brain to read. SK Publishing. Reid, Gavin. Dyslexia. Chichester, West Sussex, U.K.: Wiley-Blackwell, 2011. Bender, W. N. (2004). Learning disabilities: Characteristics, identification, and teaching strategies. Allyn & Bacon. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | X | |||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | X | |||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | X | |||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |