Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK DİL VE KONUŞMA TERA. I : İLERİ ÖLÇME,DEĞER.,GÖRÜN. VE TEKN. UYG.-Güz Dönemi2+238
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDil ve konuşma terapisinde değerlendirme ve müdahalede kullanılan ölçme, değerlendirme, görüntüleme ve teknolojik uygulamaların ileri düzeyde uygulamada iş başında gerçekleştirilmesini sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: DKT'de kullanılan ileri teknolojik uygulama ve ölçme değerlendirme tekniklerine giriş,2. Hafta: Gelişimsel dil bozuklukları,3. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarının tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme-değerlendirme araçları,4. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarının tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler,5. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları,6. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme-değerlendirme araçları,7. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler,8. Hafta: Bilgisayar destekli tedavi,9. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme değerlendirme araçları,10. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler I,11. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler II,12. Hafta: Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarının karşılaştırılması,13. Hafta: Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan teknolojilerin karşılaştırılması,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
- dil ve konuşma terapisinde ölçme, değerlendirme, görüntüleme ve teknolojik uygulamaları ileri düzeyde öğrenir ve kullanır,13, 9E
- dil ve konuşma bozuklukları tanı ve terapisinde kullanılan metotları değerlendirebilir/karşılaştırabilir,10, 21, 6, 9A
- gelişimsel dil bozukluklarında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını açıklar,13, 16, 6, 9E
- afazi türlerinin tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını açıklar,10, 14, 9A
- bilgisayar destekli terapi yöntemlerini kullanır,19, 6, 9E
- afazik sözcük bulma bozuklukları ve kullanılan teknolojileri tanır,14, 6, 9A
- afazik tümce üretim bozuklukları ve kullanılan teknolojileri tanır,12, 13, 9A
- afazik anlama bozuklukları ve kullanılan teknolojileri tanır,12, 13, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: DKT'de kullanılan ileri teknolojik uygulama ve ölçme değerlendirme tekniklerine girişHaftalık ders içeriklerini gözden geçirerek ders hakkında fikir sahibi olmak.
22. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
33. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarının tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
44. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarının tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojilerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
55. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
66. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
77. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojilerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
88. Hafta: Bilgisayar destekli tedaviKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
99. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme değerlendirme araçlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1010. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1111. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1212. Hafta: Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarının karşılaştırılmasıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1313. Hafta: Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan teknolojilerin karşılaştırılmasıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1414. Hafta: Genel değerlendirme
Kaynak
PowerPoint sunu dosyaları
Beals, K., Dahl, D., Fink, R., & Linebarger, M. (2015). Speech and Language Technology for Language Disorders. Walter de Gruyter GmbH & Co KG.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
X
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
X
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
X
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
X
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
X
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
X
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
X
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
X
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
X
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
X
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
X
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme14798
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4520
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11010
Proje Sunumu / Seminer12020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı13131
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)256
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(256/30)9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK DİL VE KONUŞMA TERA. I : İLERİ ÖLÇME,DEĞER.,GÖRÜN. VE TEKN. UYG.-Güz Dönemi2+238
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDil ve konuşma terapisinde değerlendirme ve müdahalede kullanılan ölçme, değerlendirme, görüntüleme ve teknolojik uygulamaların ileri düzeyde uygulamada iş başında gerçekleştirilmesini sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: DKT'de kullanılan ileri teknolojik uygulama ve ölçme değerlendirme tekniklerine giriş,2. Hafta: Gelişimsel dil bozuklukları,3. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarının tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme-değerlendirme araçları,4. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarının tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler,5. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları,6. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme-değerlendirme araçları,7. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler,8. Hafta: Bilgisayar destekli tedavi,9. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme değerlendirme araçları,10. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler I,11. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler II,12. Hafta: Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarının karşılaştırılması,13. Hafta: Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan teknolojilerin karşılaştırılması,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
- dil ve konuşma terapisinde ölçme, değerlendirme, görüntüleme ve teknolojik uygulamaları ileri düzeyde öğrenir ve kullanır,13, 9E
- dil ve konuşma bozuklukları tanı ve terapisinde kullanılan metotları değerlendirebilir/karşılaştırabilir,10, 21, 6, 9A
- gelişimsel dil bozukluklarında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını açıklar,13, 16, 6, 9E
- afazi türlerinin tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını açıklar,10, 14, 9A
- bilgisayar destekli terapi yöntemlerini kullanır,19, 6, 9E
- afazik sözcük bulma bozuklukları ve kullanılan teknolojileri tanır,14, 6, 9A
- afazik tümce üretim bozuklukları ve kullanılan teknolojileri tanır,12, 13, 9A
- afazik anlama bozuklukları ve kullanılan teknolojileri tanır,12, 13, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: DKT'de kullanılan ileri teknolojik uygulama ve ölçme değerlendirme tekniklerine girişHaftalık ders içeriklerini gözden geçirerek ders hakkında fikir sahibi olmak.
22. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
33. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarının tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
44. Hafta: Gelişimsel dil bozukluklarının tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojilerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
55. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
66. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
77. Hafta: Edinilmiş afazi ve sözcük bulma bozuklukları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojilerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
88. Hafta: Bilgisayar destekli tedaviKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
99. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan ölçme değerlendirme araçlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1010. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1111. Hafta: Afazik tümce üretim bozukluları tanı ve tedavisinde kullanılan teknolojiler IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1212. Hafta: Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarının karşılaştırılmasıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1313. Hafta: Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan teknolojilerin karşılaştırılmasıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1414. Hafta: Genel değerlendirme
Kaynak
PowerPoint sunu dosyaları
Beals, K., Dahl, D., Fink, R., & Linebarger, M. (2015). Speech and Language Technology for Language Disorders. Walter de Gruyter GmbH & Co KG.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
X
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
X
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
X
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
X
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
X
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
X
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
X
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
X
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
X
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
X
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
X
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:47