Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gülgün ERSOY
Dersi VerenlerProf.Dr. Hanefi ÖZBEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAraştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetlemesi 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olabilmesi, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurabilmesi. 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenebilmesi ve bunları uygulayabilmesi 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini kazanabilmesi10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurabilmesi 10, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
2 Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
3 Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
4Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
5Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
6Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
7Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
8İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
9Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
10Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
11Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
12Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
13Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
14Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gülgün ERSOY
Dersi VerenlerProf.Dr. Hanefi ÖZBEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAraştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetlemesi 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olabilmesi, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurabilmesi. 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenebilmesi ve bunları uygulayabilmesi 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini kazanabilmesi10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurabilmesi 10, 13, 14, 16, 19, 4, 6, 8, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
2 Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
3 Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
4Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
5Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
6Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
7Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
8İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
9Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
10Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
11Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
12Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
13Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
14Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 14:09Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:34