Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE SOLUNUM SİSTEMİ ANATOMİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kalbin anatomisi ve kardiyovasküler sistemin temel çalışma prensibini değerlendirmek, vücuttaki büyük damarların dağılımını tanımlamak, solunum sistemini oluşturan organların anatomisini saymak ve kardiyovasküler sistem hastalıklarının yapısal bozukluklarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Thorax duvarı anatomisi,Glandula mammaria,Kalp ve pericardium I,Kalp ve pericardium II,Kalp ve pericardium III,Fetal dolaşım,Baş, boyun arterleri,Thorax, abdomen arterleri,Üst ve alt ekstremite damarları,Burun,Paranasal sinüsler,Larynx,Trachea, pleura ve akciğerler, Mediastinum ve diaphragma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kalp anatomisini üç boyutlu olarak açıklayabilecektir. | 11, 13, 9 | A, D |
11, 13, 9 | A, D | |
1.1. Kalbin lokalizasyonunu ve komşuluklarını sıralar | 11, 13, 9 | A, D |
1.2. Kalbin ileti sistemini ve beslenmesini tanımlar | 11, 13, 9 | A, D |
1.3. Kalbe giren ve çıkan damarların yerlerini ve seyrini anlatır | 11, 13, 9 | A, D |
2. Solunum sisteminin seyrini ayrıntılarıyla tanımlayabilecektir | 11, 13, 9 | A, D |
2.1. Paranasal sinüslerin yerlerini, beslenmesini ve inervasyonlarını bilir | 11, 13, 9 | A, D |
2.2. Larynx kaslarının inervasyon ve fonksiyonlarını açıklar | 11, 13, 9 | A, D |
2.3. Trakea ve akciğerlerin komşuluklarını, beslenmesini ve lenf yollarını anlatır. | 11, 13, 9 | A, D |
2.4. Temel akciğer hastalıklarını ve mekanizmalarını bilir | 11, 13, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Thorax duvarı anatomisi | Ozan Anatomi S.45-47 |
2 | Glandula mammaria | Sobotta Anatomi Konu Anlatımı S. 80-83 |
3 | Kalp ve pericardium I | Ozan Anatomi S.179-246 |
4 | Kalp ve pericardium II | Ozan Anatomi S.179-246 |
5 | Kalp ve pericardium III | Ozan Anatomi S.179-246 |
6 | Fetal dolaşım | Ozan Anatomi S.194-195 |
7 | Baş, boyun arterleri | Ozan Anatomi S.202-210 |
8 | Thorax, abdomen arterleri | Ozan Anatomi S.215-221 |
9 | Üst ve alt ekstremite damarları | Ozan Anatomi S.210-214,222-244 |
10 | Burun | Ozan Anatomi S.51-52 |
11 | Paranasal sinüsler | Ozan Anatomi S.162-163 |
12 | Larynx | Ozan Anatomi S.163-168 |
13 | Trachea, pleura ve akciğerler | Ozan Anatomi S.168-176 |
14 | Mediastinum ve diaphragma | Ozan Anatomi S.176-177 |
Kaynak |
Ders Notu Öğrenciye verilir |
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | ||||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | X | |||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | X | |||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | ||||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | X | |||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | X | |||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | X | |||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | ||||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | X | |||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 51 | 51 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 61 | 61 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE SOLUNUM SİSTEMİ ANATOMİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kalbin anatomisi ve kardiyovasküler sistemin temel çalışma prensibini değerlendirmek, vücuttaki büyük damarların dağılımını tanımlamak, solunum sistemini oluşturan organların anatomisini saymak ve kardiyovasküler sistem hastalıklarının yapısal bozukluklarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Thorax duvarı anatomisi,Glandula mammaria,Kalp ve pericardium I,Kalp ve pericardium II,Kalp ve pericardium III,Fetal dolaşım,Baş, boyun arterleri,Thorax, abdomen arterleri,Üst ve alt ekstremite damarları,Burun,Paranasal sinüsler,Larynx,Trachea, pleura ve akciğerler, Mediastinum ve diaphragma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kalp anatomisini üç boyutlu olarak açıklayabilecektir. | 11, 13, 9 | A, D |
11, 13, 9 | A, D | |
1.1. Kalbin lokalizasyonunu ve komşuluklarını sıralar | 11, 13, 9 | A, D |
1.2. Kalbin ileti sistemini ve beslenmesini tanımlar | 11, 13, 9 | A, D |
1.3. Kalbe giren ve çıkan damarların yerlerini ve seyrini anlatır | 11, 13, 9 | A, D |
2. Solunum sisteminin seyrini ayrıntılarıyla tanımlayabilecektir | 11, 13, 9 | A, D |
2.1. Paranasal sinüslerin yerlerini, beslenmesini ve inervasyonlarını bilir | 11, 13, 9 | A, D |
2.2. Larynx kaslarının inervasyon ve fonksiyonlarını açıklar | 11, 13, 9 | A, D |
2.3. Trakea ve akciğerlerin komşuluklarını, beslenmesini ve lenf yollarını anlatır. | 11, 13, 9 | A, D |
2.4. Temel akciğer hastalıklarını ve mekanizmalarını bilir | 11, 13, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Thorax duvarı anatomisi | Ozan Anatomi S.45-47 |
2 | Glandula mammaria | Sobotta Anatomi Konu Anlatımı S. 80-83 |
3 | Kalp ve pericardium I | Ozan Anatomi S.179-246 |
4 | Kalp ve pericardium II | Ozan Anatomi S.179-246 |
5 | Kalp ve pericardium III | Ozan Anatomi S.179-246 |
6 | Fetal dolaşım | Ozan Anatomi S.194-195 |
7 | Baş, boyun arterleri | Ozan Anatomi S.202-210 |
8 | Thorax, abdomen arterleri | Ozan Anatomi S.215-221 |
9 | Üst ve alt ekstremite damarları | Ozan Anatomi S.210-214,222-244 |
10 | Burun | Ozan Anatomi S.51-52 |
11 | Paranasal sinüsler | Ozan Anatomi S.162-163 |
12 | Larynx | Ozan Anatomi S.163-168 |
13 | Trachea, pleura ve akciğerler | Ozan Anatomi S.168-176 |
14 | Mediastinum ve diaphragma | Ozan Anatomi S.176-177 |
Kaynak |
Ders Notu Öğrenciye verilir |
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | ||||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | X | |||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | X | |||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | ||||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | X | |||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | X | |||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | X | |||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | ||||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | X | |||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |