Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLERİ İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER-Güz Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar GÖKALP
Dersin AmacıBilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması.
Dersin İçeriğiBu ders; 1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri,2 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi,3 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,4 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,5 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,7 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,8 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,9 Korelasyon ve regresyon (genel giriş),10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi,11 Kovaryans analizi,12 Çoklu doğrusal regresyon analizi,13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi,14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;16, 9A
1. İstatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar.16, 9
1. 1. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini özetler.12, 5, 9E
1.1. İstatistiği tanımlar.16, 9A
1.2. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır.13, 14, 9E
1.3. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır.13, 14, 5, 9E
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.12, 13, 5, 9E
2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler.13, 14, 5, 9
2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.14, 4, 5, 9E
2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular.13, 14, 5, 9E
3. Çok değişkenli analiz yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.13, 5, 9E
3.2. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.5, 6, 9E
3.3. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini uygular.13, 14, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri
22 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi
33 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri
44 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için
55 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için
67 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için
78 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için
89 Korelasyon ve regresyon (genel giriş)
910 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi
1011 Kovaryans analizi
1112 Çoklu doğrusal regresyon analizi
1213 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi
1314 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Doktora Ders Kitapları Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage, 2013. Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Nelson Education, 2015. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder.
X
2
2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
X
4
4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular.
X
5
5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar.
X
6
6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur.
X
7
7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir.
X
8
8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
X
9
9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir.
X
10
10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
11
11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).
X
12
12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur.
X
13
13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14684
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14570
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21020
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı224
Ara Sınav ve Hazırlığı13131
Genel Sınav ve Hazırlığı13737
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)288
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(288/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLERİ İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER-Güz Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar GÖKALP
Dersin AmacıBilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması.
Dersin İçeriğiBu ders; 1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri,2 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi,3 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,4 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,5 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,7 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,8 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,9 Korelasyon ve regresyon (genel giriş),10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi,11 Kovaryans analizi,12 Çoklu doğrusal regresyon analizi,13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi,14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;16, 9A
1. İstatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar.16, 9
1. 1. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini özetler.12, 5, 9E
1.1. İstatistiği tanımlar.16, 9A
1.2. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır.13, 14, 9E
1.3. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır.13, 14, 5, 9E
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.12, 13, 5, 9E
2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler.13, 14, 5, 9
2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.14, 4, 5, 9E
2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular.13, 14, 5, 9E
3. Çok değişkenli analiz yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.13, 5, 9E
3.2. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.5, 6, 9E
3.3. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini uygular.13, 14, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri
22 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi
33 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri
44 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için
55 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için
67 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için
78 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için
89 Korelasyon ve regresyon (genel giriş)
910 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi
1011 Kovaryans analizi
1112 Çoklu doğrusal regresyon analizi
1213 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi
1314 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Doktora Ders Kitapları Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage, 2013. Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Nelson Education, 2015. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder.
X
2
2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
X
4
4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular.
X
5
5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar.
X
6
6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur.
X
7
7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir.
X
8
8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
X
9
9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir.
X
10
10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
11
11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).
X
12
12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur.
X
13
13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:36Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:37