Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLERİ İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri,2 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi,3 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,4 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,5 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,7 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,8 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,9 Korelasyon ve regresyon (genel giriş),10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi,11 Kovaryans analizi,12 Çoklu doğrusal regresyon analizi,13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi,14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 16, 9 | A |
1. İstatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar. | 16, 9 | |
1. 1. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini özetler. | 12, 5, 9 | E |
1.1. İstatistiği tanımlar. | 16, 9 | A |
1.2. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır. | 13, 14, 9 | E |
1.3. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır. | 13, 14, 5, 9 | E |
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular. | 12, 13, 5, 9 | E |
2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler. | 13, 14, 5, 9 | |
2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar. | 14, 4, 5, 9 | E |
2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular. | 13, 14, 5, 9 | E |
3. Çok değişkenli analiz yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular. | 13, 5, 9 | E |
3.2. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar. | 5, 6, 9 | E |
3.3. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini uygular. | 13, 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri | |
2 | 2 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi | |
3 | 3 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri | |
4 | 4 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için | |
5 | 5 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için | |
6 | 7 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için | |
7 | 8 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için | |
8 | 9 Korelasyon ve regresyon (genel giriş) | |
9 | 10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi | |
10 | 11 Kovaryans analizi | |
11 | 12 Çoklu doğrusal regresyon analizi | |
12 | 13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi | |
13 | 14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Doktora Ders Kitapları Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage, 2013. Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Nelson Education, 2015. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | X | |||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 6 | 84 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 5 | 70 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 10 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 37 | 37 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 288 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(288/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLERİ İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri,2 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi,3 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,4 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,5 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,7 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,8 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,9 Korelasyon ve regresyon (genel giriş),10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi,11 Kovaryans analizi,12 Çoklu doğrusal regresyon analizi,13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi,14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 16, 9 | A |
1. İstatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar. | 16, 9 | |
1. 1. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini özetler. | 12, 5, 9 | E |
1.1. İstatistiği tanımlar. | 16, 9 | A |
1.2. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır. | 13, 14, 9 | E |
1.3. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır. | 13, 14, 5, 9 | E |
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular. | 12, 13, 5, 9 | E |
2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler. | 13, 14, 5, 9 | |
2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar. | 14, 4, 5, 9 | E |
2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular. | 13, 14, 5, 9 | E |
3. Çok değişkenli analiz yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular. | 13, 5, 9 | E |
3.2. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar. | 5, 6, 9 | E |
3.3. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini uygular. | 13, 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri | |
2 | 2 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi | |
3 | 3 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri | |
4 | 4 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için | |
5 | 5 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için | |
6 | 7 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için | |
7 | 8 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için | |
8 | 9 Korelasyon ve regresyon (genel giriş) | |
9 | 10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi | |
10 | 11 Kovaryans analizi | |
11 | 12 Çoklu doğrusal regresyon analizi | |
12 | 13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi | |
13 | 14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Doktora Ders Kitapları Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage, 2013. Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Nelson Education, 2015. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | X | |||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |