Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLAÇ ETKİLEŞİMLERİ VE HATALI İLAÇ KULLANIMI-Güz Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin ilaç etkileşiminin tanımı, hatalı ilaç kullanımı, akılcı ilaç kullanımının tedaviye olan katkısı, ilaç etkileşiminin sınıflandırılması sitokrom P450 enzim sistemi hakkında üst düzey bilgiye sahip olmalarını amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; İlaç etkileşimi ve hatalı ilaç kombinasyonları,İlaç ektileşim mekanizmaları ,Farmakodinamik etkileşimler,Farmakokinetik etkileşimler,İlaç Etkileşimlerinin Operasyonel Sınıflandırılması (ORCA) ,Sitokrom P450 Enzim sistemi,Sitokrom P450 sistemi, taşıyıcı substratları, inhibitörleri ve aktivatörleri,Sitokrom P450 Enzimlerinde genetik polimorfizm ,İlaç atılımında etkileşimler,Özel hasta grubunda ilaç etkileşimler,Besin-İlaç ve Destek tedavi-İlaç etkileşimleri ,İlaçların Bitkisel ürünlerle etkileşimi,İlaç etkileşimlerin klinik önemi ,Vaka çalışması II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders; ilaç etkileşiminin tanımı ve hatalı ilaç kullanımı, akılcı ilaç kullanımının tedaviye olan katkısı, ilaç etkileşiminin sınıflandırılması sitokrom P450 enzim sistemi, Özel popülasyonlarda dikkatli olunması gereken ilaçları, Vaka çalışması konularını içermektedir.1, 14, 16, 3, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İlaç etkileşimi ve hatalı ilaç kombinasyonları
2İlaç ektileşim mekanizmaları
3Farmakodinamik etkileşimler
4Farmakokinetik etkileşimler
5İlaç Etkileşimlerinin Operasyonel Sınıflandırılması (ORCA)
6Sitokrom P450 Enzim sistemi
7Sitokrom P450 sistemi, taşıyıcı substratları, inhibitörleri ve aktivatörleri
8Sitokrom P450 Enzimlerinde genetik polimorfizm
9İlaç atılımında etkileşimler
10Özel hasta grubunda ilaç etkileşimler
11Besin-İlaç ve Destek tedavi-İlaç etkileşimleri
12İlaçların Bitkisel ürünlerle etkileşimi
13İlaç etkileşimlerin klinik önemi
14Vaka çalışması II
Kaynak
The top 100 drug interactions: A guide to patient management Stockley’s drug interaction Handbook of Drug-Nutrient Interactions Drug Interactions Handbook, Lexi-Comp’s
Micromedex drug information system Lexicomp drug information system Medscape drug information system

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
2
PY-2.Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
PY-3.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
4
PY-4.İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
5
PY-5.Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6.Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
X
7
PY-7.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
X
8
PY-8.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
X
9
PY-9.İlacın hastaya verilmesi ve kullanımıyla ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim göreviyle akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
X
10
PY-10.Klinik eczacılığın sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir.
X
11
PY-11.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
12
PY-12.Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
13
PY-13.Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.
X
14
PY-14.Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X
15
PY-15.Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
16
PY-16.Klinik eczacılık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler, birey olarak görev, hak ve sorumluluklarıyla ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
17
PY-17.Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
18
PY-18.İlaçla ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
19
PY-19.Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
20
PY-20.Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
X
21
PY-21.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
X
22
PY-22.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
X
23
PY-23.Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14456
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer8864
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı8216
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)248
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(248/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLAÇ ETKİLEŞİMLERİ VE HATALI İLAÇ KULLANIMI-Güz Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin ilaç etkileşiminin tanımı, hatalı ilaç kullanımı, akılcı ilaç kullanımının tedaviye olan katkısı, ilaç etkileşiminin sınıflandırılması sitokrom P450 enzim sistemi hakkında üst düzey bilgiye sahip olmalarını amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; İlaç etkileşimi ve hatalı ilaç kombinasyonları,İlaç ektileşim mekanizmaları ,Farmakodinamik etkileşimler,Farmakokinetik etkileşimler,İlaç Etkileşimlerinin Operasyonel Sınıflandırılması (ORCA) ,Sitokrom P450 Enzim sistemi,Sitokrom P450 sistemi, taşıyıcı substratları, inhibitörleri ve aktivatörleri,Sitokrom P450 Enzimlerinde genetik polimorfizm ,İlaç atılımında etkileşimler,Özel hasta grubunda ilaç etkileşimler,Besin-İlaç ve Destek tedavi-İlaç etkileşimleri ,İlaçların Bitkisel ürünlerle etkileşimi,İlaç etkileşimlerin klinik önemi ,Vaka çalışması II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders; ilaç etkileşiminin tanımı ve hatalı ilaç kullanımı, akılcı ilaç kullanımının tedaviye olan katkısı, ilaç etkileşiminin sınıflandırılması sitokrom P450 enzim sistemi, Özel popülasyonlarda dikkatli olunması gereken ilaçları, Vaka çalışması konularını içermektedir.1, 14, 16, 3, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İlaç etkileşimi ve hatalı ilaç kombinasyonları
2İlaç ektileşim mekanizmaları
3Farmakodinamik etkileşimler
4Farmakokinetik etkileşimler
5İlaç Etkileşimlerinin Operasyonel Sınıflandırılması (ORCA)
6Sitokrom P450 Enzim sistemi
7Sitokrom P450 sistemi, taşıyıcı substratları, inhibitörleri ve aktivatörleri
8Sitokrom P450 Enzimlerinde genetik polimorfizm
9İlaç atılımında etkileşimler
10Özel hasta grubunda ilaç etkileşimler
11Besin-İlaç ve Destek tedavi-İlaç etkileşimleri
12İlaçların Bitkisel ürünlerle etkileşimi
13İlaç etkileşimlerin klinik önemi
14Vaka çalışması II
Kaynak
The top 100 drug interactions: A guide to patient management Stockley’s drug interaction Handbook of Drug-Nutrient Interactions Drug Interactions Handbook, Lexi-Comp’s
Micromedex drug information system Lexicomp drug information system Medscape drug information system

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
2
PY-2.Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
PY-3.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
4
PY-4.İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
5
PY-5.Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6.Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
X
7
PY-7.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
X
8
PY-8.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
X
9
PY-9.İlacın hastaya verilmesi ve kullanımıyla ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim göreviyle akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
X
10
PY-10.Klinik eczacılığın sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir.
X
11
PY-11.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
12
PY-12.Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
13
PY-13.Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.
X
14
PY-14.Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X
15
PY-15.Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
16
PY-16.Klinik eczacılık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler, birey olarak görev, hak ve sorumluluklarıyla ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
17
PY-17.Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
18
PY-18.İlaçla ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
19
PY-19.Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
20
PY-20.Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
X
21
PY-21.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
X
22
PY-22.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
X
23
PY-23.Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:06Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:07