Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
JİNEKOLOJİK ANATOMİ VE CERRAHİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sık uygulanan jinekolojik cerrahi işlemler ile ilgili temel abdominal ve pelvik yapıların anatomisini tanımlamak, jinekolojik pelvik cerrahi sırasında oluşabilecek muhtemel komplikasyonların anatomik temelini açıklamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Pelvis iskeletini oluşturan kemikler,Pelvis’in çapları, pelvis iskeletinin pozisyonu, kadın ve erkek pelvisi arasında anatomik farklar,Pelvis’in eklemleri, ligamentleri, pelvis’in denge ve hareket mekanizması, pelvis ekseni ve segmentleri,Pelvik taban, pelvis ve perine fonksiyonları, pelvik fasya,Pelvis tabanı kasları,Pelvis içi organlar, damarlar ve sinirlerinin topografik ilişkisi, pudendal pleksus, onuf nucleusu,pelvik rekonstrüktif cerrahide önemli ligamentler ve anatomik yapılar,Jinekolojik cerrahi işlemlerde önemli retroperitoneal aralıklar,Alt abdominal duvar anatomisi,Abdominal insizyonlar,Çeşitli cerrahi operasyonların anatomik temelleri,cerrahi operasyonlar-I,Cerrahi operasyonlar-II,Cerrahi operasyonlar-III; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Pelvisi oluşturan yapıları tanımlayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
1.1 Pelvis iskeletini oluşturan kemikleri bilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
1.2 Pelvisi oluşturan kemiklerin eklem yapılarını bilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
1.3 Pelvis duvarlarındaki yapıları açıklar. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
2. Karın ön duvarını tanımlayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
3. Pelvis tabanını oluşturan kasları açıklayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
4. Pelvis içi organları, damarları, sinirleri ve anatomik ilişkilerini tanımlayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
4.1 Excavatio rectouterina ve excavatio vesicouterina’yı bilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
4.2 pelvik organ prolapsusunu açıklayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
4.3 Kadın ve erkek pelvis içi yapıların farklarını sıralayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
5. Jinekolojik cerrahide kullanılan bazı prensipleri açıklayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
5.1 DeLancey’in hamak teorisini tanımlayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
5.2 Petros ve Ulmstein’ın integral teorisini bilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
6. Jinekolojik cerrahi uygulamalarını bizzat gözlemleyerek teorik bilgilerini, pratik uygulamaya entegre edebilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Pelvis iskeletini oluşturan kemikler | Ozan Anatomi S.14-18 |
2 | Pelvis’in çapları, pelvis iskeletinin pozisyonu, kadın ve erkek pelvisi arasında anatomik farklar | Ozan Anatomi S.18-19 |
3 | Pelvis’in eklemleri, ligamentleri, pelvis’in denge ve hareket mekanizması, pelvis ekseni ve segmentleri | Ozan Anatomi S.67-68 |
4 | Pelvik taban, pelvis ve perine fonksiyonları, pelvik fasya | Sobotta, Anatomi Konu Kitabı S.408-417 |
5 | Pelvis tabanı kasları | Sobotta, Anatomi Konu Kitabı S.408-417 |
6 | Pelvis içi organlar, damarlar ve sinirlerinin topografik ilişkisi, pudendal pleksus, onuf nucleusu | Sobotta, Anatomi Konu Kitabı S.408-417 |
7 | pelvik rekonstrüktif cerrahide önemli ligamentler ve anatomik yapılar | Netter'in Cerrahi Anatomisi ve Yaklaşımları S.285-340 |
8 | Jinekolojik cerrahi işlemlerde önemli retroperitoneal aralıklar | Netter'in Cerrahi Anatomisi ve Yaklaşımları S.285-340 |
9 | Alt abdominal duvar anatomisi | Kliniğe Yönelik Anatomi S.184-210 |
10 | Abdominal insizyonlar | Netter'in Cerrahi Anatomisi ve Yaklaşımları S.201-217 |
11 | Çeşitli cerrahi operasyonların anatomik temelleri | Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, |
12 | cerrahi operasyonlar-I | Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, |
13 | Cerrahi operasyonlar-II | Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, |
14 | Cerrahi operasyonlar-III | Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, |
Kaynak |
Öğrencilere verilecektir |
Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, Netter'in Cerrahi Anatomisi ve Yaklaşımları, Kliniğe Yönelik Anatomi, Sobotta, Anatomi Konu Kitabı, Ozan Anatomi, The Female Pelvic Floor Function, Dysfunction and Management According to the Integral Theory. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir | X | |||||
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir | X | |||||
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir. | ||||||
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | X | |||||
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir. | ||||||
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir | X | |||||
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | ||||||
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder. | X | |||||
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | ||||||
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir. | X | |||||
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir. | X | |||||
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
JİNEKOLOJİK ANATOMİ VE CERRAHİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sık uygulanan jinekolojik cerrahi işlemler ile ilgili temel abdominal ve pelvik yapıların anatomisini tanımlamak, jinekolojik pelvik cerrahi sırasında oluşabilecek muhtemel komplikasyonların anatomik temelini açıklamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Pelvis iskeletini oluşturan kemikler,Pelvis’in çapları, pelvis iskeletinin pozisyonu, kadın ve erkek pelvisi arasında anatomik farklar,Pelvis’in eklemleri, ligamentleri, pelvis’in denge ve hareket mekanizması, pelvis ekseni ve segmentleri,Pelvik taban, pelvis ve perine fonksiyonları, pelvik fasya,Pelvis tabanı kasları,Pelvis içi organlar, damarlar ve sinirlerinin topografik ilişkisi, pudendal pleksus, onuf nucleusu,pelvik rekonstrüktif cerrahide önemli ligamentler ve anatomik yapılar,Jinekolojik cerrahi işlemlerde önemli retroperitoneal aralıklar,Alt abdominal duvar anatomisi,Abdominal insizyonlar,Çeşitli cerrahi operasyonların anatomik temelleri,cerrahi operasyonlar-I,Cerrahi operasyonlar-II,Cerrahi operasyonlar-III; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Pelvisi oluşturan yapıları tanımlayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
1.1 Pelvis iskeletini oluşturan kemikleri bilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
1.2 Pelvisi oluşturan kemiklerin eklem yapılarını bilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
1.3 Pelvis duvarlarındaki yapıları açıklar. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
2. Karın ön duvarını tanımlayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
3. Pelvis tabanını oluşturan kasları açıklayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
4. Pelvis içi organları, damarları, sinirleri ve anatomik ilişkilerini tanımlayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
4.1 Excavatio rectouterina ve excavatio vesicouterina’yı bilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
4.2 pelvik organ prolapsusunu açıklayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
4.3 Kadın ve erkek pelvis içi yapıların farklarını sıralayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
5. Jinekolojik cerrahide kullanılan bazı prensipleri açıklayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
5.1 DeLancey’in hamak teorisini tanımlayabilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
5.2 Petros ve Ulmstein’ın integral teorisini bilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
6. Jinekolojik cerrahi uygulamalarını bizzat gözlemleyerek teorik bilgilerini, pratik uygulamaya entegre edebilir. | 11, 13, 5, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Pelvis iskeletini oluşturan kemikler | Ozan Anatomi S.14-18 |
2 | Pelvis’in çapları, pelvis iskeletinin pozisyonu, kadın ve erkek pelvisi arasında anatomik farklar | Ozan Anatomi S.18-19 |
3 | Pelvis’in eklemleri, ligamentleri, pelvis’in denge ve hareket mekanizması, pelvis ekseni ve segmentleri | Ozan Anatomi S.67-68 |
4 | Pelvik taban, pelvis ve perine fonksiyonları, pelvik fasya | Sobotta, Anatomi Konu Kitabı S.408-417 |
5 | Pelvis tabanı kasları | Sobotta, Anatomi Konu Kitabı S.408-417 |
6 | Pelvis içi organlar, damarlar ve sinirlerinin topografik ilişkisi, pudendal pleksus, onuf nucleusu | Sobotta, Anatomi Konu Kitabı S.408-417 |
7 | pelvik rekonstrüktif cerrahide önemli ligamentler ve anatomik yapılar | Netter'in Cerrahi Anatomisi ve Yaklaşımları S.285-340 |
8 | Jinekolojik cerrahi işlemlerde önemli retroperitoneal aralıklar | Netter'in Cerrahi Anatomisi ve Yaklaşımları S.285-340 |
9 | Alt abdominal duvar anatomisi | Kliniğe Yönelik Anatomi S.184-210 |
10 | Abdominal insizyonlar | Netter'in Cerrahi Anatomisi ve Yaklaşımları S.201-217 |
11 | Çeşitli cerrahi operasyonların anatomik temelleri | Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, |
12 | cerrahi operasyonlar-I | Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, |
13 | Cerrahi operasyonlar-II | Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, |
14 | Cerrahi operasyonlar-III | Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, |
Kaynak |
Öğrencilere verilecektir |
Baggish Pelvik Anatomi ve Jinekolojik Cerrahi Atlası, Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2013, Netter'in Cerrahi Anatomisi ve Yaklaşımları, Kliniğe Yönelik Anatomi, Sobotta, Anatomi Konu Kitabı, Ozan Anatomi, The Female Pelvic Floor Function, Dysfunction and Management According to the Integral Theory. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir | X | |||||
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir | X | |||||
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir. | ||||||
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | X | |||||
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir. | ||||||
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir | X | |||||
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | ||||||
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder. | X | |||||
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | ||||||
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir. | X | |||||
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir. | X | |||||
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |