Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
VİTAMİNLER VE ELEMENTLER-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıVitamin ve elementlerle ilgili metabolik olayların hücrede nasıl gerçekleştiğini anlatmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Suda eriyen (çözünen) vitaminler,Yağda eriyen vitaminler,Vitamin benzeri bileşikler,Avitaminoz: vitamin eksikliğinde meydana gelen hastalıklar,Hipervitaminoz: bazı vitaminlerinlerin fazla alınması, toksisiteyi oluşturması,Vitaminlerin günlük önerilen miktarı: RDA,Besinlerin enerjiye çevrilmesinde koenzim olarak vitaminler,Makro ve mikro elementler,Vücuttaki makro elementler ve önemleri,Vücuttaki mikro elementler ve önemleri,Besinlerin enerjiye dönüşümünde minerallerin önemi,Yapı maddesi olarak mineraller,Hormon olarak mineraller,Minerallerin birbirleri ile etkileşimleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Vitaminleri sınıflandırır, suda ve yağda eriyen vitaminleri tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Vitaminlerin metabolizmada önemini sorgulayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Besinlerin enerjiye çevrilmesinde vitaminlerin önemini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Bazı moleküllerin sentezinde vitamin etkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.İlaç üretimi ve vitamin fonksiyonları arasındaki ilişkiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Avitaminoz ve hipervitaminozu sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.Besinlerin vitamin değerlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4.Vitamin eksikliğinde neler olabileceğini değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Makro ve mikro minerallerin hücrede etkilerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Demiri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Hemoglobin ve demir metabolizmasını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.Sitokromlar ve demiri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.Miyoglobin ve demiri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.5.Diğer demir içeren enzimleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4- Kalsiyumu sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Kemik ve dişlerde kalsiyumu açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Fosforu tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Fosforun enerji üretimindeki yerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3.Fosforun metabolizmadaki diğer görevlerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6-İyod, flor, selenyum gibi diğer elementleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Sodyum, potasyum ve klorür gibi elektrolitleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2. Vitamin eksikliğinde canlı hücrede neler olabileceğini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3. Vitaminlerin günlük miktarı ve metabolizma reaksiyonlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2. Kalsiyumun sinyal iletimindeki rolünü sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3. Kalsiyumun koagulasyondaki rolünü sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4. Kalsiyumun hücrede diğer görevlerini bilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1 Fosforun kalsiyum ile ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Suda eriyen (çözünen) vitaminler1, 2, 3, 4, 5
2Yağda eriyen vitaminler1, 2, 3, 4, 5
3Vitamin benzeri bileşikler1, 2, 3, 4, 5
4Avitaminoz: vitamin eksikliğinde meydana gelen hastalıklar1, 2, 3, 4, 5
5Hipervitaminoz: bazı vitaminlerinlerin fazla alınması, toksisiteyi oluşturması1, 2, 3, 4, 5
6Vitaminlerin günlük önerilen miktarı: RDA1, 2, 3, 4, 5
7Besinlerin enerjiye çevrilmesinde koenzim olarak vitaminler1, 2, 3, 4, 5
8Makro ve mikro elementler1, 2, 3, 4, 5
9Vücuttaki makro elementler ve önemleri1, 2, 3, 4, 5
10Vücuttaki mikro elementler ve önemleri1, 2, 3, 4, 5
11Besinlerin enerjiye dönüşümünde minerallerin önemi1, 2, 3, 4, 5
12Yapı maddesi olarak mineraller1, 2, 3, 4, 5
13Hormon olarak mineraller1, 2, 3, 4, 5
14Minerallerin birbirleri ile etkileşimleri1, 2, 3, 4, 5
Kaynak
1) Clinical Chemistry, Techniques, principles correlation, Bishop, Fody Schoeff, 2013, Lippincott Williams & Wilkins 2) Henry's Clinical Diagnosis and Management by laboratory Method, ,MC Pherson & Pincus, Elsevier, 2011. 3) Klinik Biyokimya, Eser Elementler, Metin Kılınç, Emekli&Yiğitbaşı, 2015, Nobel Dağıtım 4) Diğer biyokimya kitapları 5) Öğrencilerin ders anlatım esnasında tutmuş olduğu notlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14798
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler224
Proje Sunumu / Seminer212
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı133
Genel Sınav ve Hazırlığı144
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)139
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(139/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
VİTAMİNLER VE ELEMENTLER-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıVitamin ve elementlerle ilgili metabolik olayların hücrede nasıl gerçekleştiğini anlatmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Suda eriyen (çözünen) vitaminler,Yağda eriyen vitaminler,Vitamin benzeri bileşikler,Avitaminoz: vitamin eksikliğinde meydana gelen hastalıklar,Hipervitaminoz: bazı vitaminlerinlerin fazla alınması, toksisiteyi oluşturması,Vitaminlerin günlük önerilen miktarı: RDA,Besinlerin enerjiye çevrilmesinde koenzim olarak vitaminler,Makro ve mikro elementler,Vücuttaki makro elementler ve önemleri,Vücuttaki mikro elementler ve önemleri,Besinlerin enerjiye dönüşümünde minerallerin önemi,Yapı maddesi olarak mineraller,Hormon olarak mineraller,Minerallerin birbirleri ile etkileşimleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Vitaminleri sınıflandırır, suda ve yağda eriyen vitaminleri tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Vitaminlerin metabolizmada önemini sorgulayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Besinlerin enerjiye çevrilmesinde vitaminlerin önemini sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Bazı moleküllerin sentezinde vitamin etkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.İlaç üretimi ve vitamin fonksiyonları arasındaki ilişkiyi sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Avitaminoz ve hipervitaminozu sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.Besinlerin vitamin değerlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4.Vitamin eksikliğinde neler olabileceğini değerlendirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Makro ve mikro minerallerin hücrede etkilerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Demiri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Hemoglobin ve demir metabolizmasını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.Sitokromlar ve demiri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.Miyoglobin ve demiri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.5.Diğer demir içeren enzimleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4- Kalsiyumu sorgular.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Kemik ve dişlerde kalsiyumu açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Fosforu tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.Fosforun enerji üretimindeki yerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3.Fosforun metabolizmadaki diğer görevlerini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
6-İyod, flor, selenyum gibi diğer elementleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
7-Sodyum, potasyum ve klorür gibi elektrolitleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2. Vitamin eksikliğinde canlı hücrede neler olabileceğini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3. Vitaminlerin günlük miktarı ve metabolizma reaksiyonlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2. Kalsiyumun sinyal iletimindeki rolünü sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3. Kalsiyumun koagulasyondaki rolünü sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4. Kalsiyumun hücrede diğer görevlerini bilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1 Fosforun kalsiyum ile ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Suda eriyen (çözünen) vitaminler1, 2, 3, 4, 5
2Yağda eriyen vitaminler1, 2, 3, 4, 5
3Vitamin benzeri bileşikler1, 2, 3, 4, 5
4Avitaminoz: vitamin eksikliğinde meydana gelen hastalıklar1, 2, 3, 4, 5
5Hipervitaminoz: bazı vitaminlerinlerin fazla alınması, toksisiteyi oluşturması1, 2, 3, 4, 5
6Vitaminlerin günlük önerilen miktarı: RDA1, 2, 3, 4, 5
7Besinlerin enerjiye çevrilmesinde koenzim olarak vitaminler1, 2, 3, 4, 5
8Makro ve mikro elementler1, 2, 3, 4, 5
9Vücuttaki makro elementler ve önemleri1, 2, 3, 4, 5
10Vücuttaki mikro elementler ve önemleri1, 2, 3, 4, 5
11Besinlerin enerjiye dönüşümünde minerallerin önemi1, 2, 3, 4, 5
12Yapı maddesi olarak mineraller1, 2, 3, 4, 5
13Hormon olarak mineraller1, 2, 3, 4, 5
14Minerallerin birbirleri ile etkileşimleri1, 2, 3, 4, 5
Kaynak
1) Clinical Chemistry, Techniques, principles correlation, Bishop, Fody Schoeff, 2013, Lippincott Williams & Wilkins 2) Henry's Clinical Diagnosis and Management by laboratory Method, ,MC Pherson & Pincus, Elsevier, 2011. 3) Klinik Biyokimya, Eser Elementler, Metin Kılınç, Emekli&Yiğitbaşı, 2015, Nobel Dağıtım 4) Diğer biyokimya kitapları 5) Öğrencilerin ders anlatım esnasında tutmuş olduğu notlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
X
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
X
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
X
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
X
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
X
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
X
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
X
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:10