Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KESTİRİM KURAMI-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste sezim ve kestirim kuramının temelleri işlenecektir. Ders sistemlerin modellenmesindeki temel anlayışı gürültü ile beraber ela alarak, sezim ve kestirim tekniklerinin bu sistemlere nasıl uygulanacağını gösterecektir. Kestirim kısmında, birçok farklı kestirim yaklaşımı basitten daha karmaşık tekniklere, ve klasik teknikler ile Bayes tabanlı kestirimleri kapsar. Daha sonra sezim problemini gürültünün bilinmediği ve eldeki sinyalin rastlantısal ya da rastlantısal olmaması durumuna daha geniş bir boyutta ele alacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kestirim Kuramına giriş ve En düşük sapmalı varyans kestirimi,Cramer-Rao Alt Sınırı (CRLB),Doğrusal Modeller ,Genel MVU Kestirim Yaklaşımı,Sapmasız en iyi doğrusal kestirim (BLUE),En büyük olabilirlik kestirimi (ML) ,En küçük kareler (LS)
,En küçük kareler (LS),Bayes Felsefesi,Genel Bayes Kestirimleri,Doğrusal Bayes Kestirimleri,Kalman Süzgeçleri,Sezim probleminin matematiği ve İstatistiksel Sezim Kuramı I,İstatistiksel Sezim Kuramı II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kestirimlerde tutarlılık ve sapma konularının anlaşılması.10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
2. Parametre kestirimi için en uygun kriterin seçilebilmesi. 10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
3. Kestirim problemleri için kestirimin performan sınırlarının belirlenmesi. 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
4. Farklı kestirim yaklaşım tekniklerinin performansının belirlenen kestirim sınırları ile analiz edilmesi.10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
5. Klasik ve Bayes tabanlı kestirim yaklaşımlarının farkının anlaşılması ve hangi kestirimi yaklaşımının ne zaman kullanılacağının idrak edilmesi.10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
6. İstatistiksel karar kuramının anlaşılması ve gürültünün bilinen ve bilinmeyen durumlarına uygulanması. 10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kestirim Kuramına giriş ve En düşük sapmalı varyans kestirimi1 nolu kitabın 2. bölümünün okunması.
2Cramer-Rao Alt Sınırı (CRLB)1 nolu kitabın 3. bölümünün okunması.
3Doğrusal Modeller 1 nolu kitabın 4. bölümünün okunması.
4Genel MVU Kestirim Yaklaşımı1 nolu kitabın 5. bölümünün okunması.
5Sapmasız en iyi doğrusal kestirim (BLUE)1 nolu kaynağın 6. bölümünün okunması.
6En büyük olabilirlik kestirimi (ML) 1 nolu kitabın 7. bölümünün okunması.
7En küçük kareler (LS)
1 nolu kitabın 8. bölümünün yarısının okunması.
8En küçük kareler (LS)1 nolu kitabın 8. bölümünün geri kalan kısmının okunması.
9Bayes Felsefesi1 nolu kitabın 10. bölümünün okunması.
10Genel Bayes Kestirimleri1 nolu kitabın 11. bölümünün okunması.
11Doğrusal Bayes Kestirimleri1 nolu kitabın 12. bölümünün okunması.
12Kalman Süzgeçleri1 nolu kitabın 13. bölümünün okunması.
13Sezim probleminin matematiği ve İstatistiksel Sezim Kuramı I2 nolu kitabın 1 ve 2. bölümlerinin okunması.
14İstatistiksel Sezim Kuramı II2 nolu kitabın 3 ve 4. bölümlerinin okunması.
Kaynak
1. "Fundamentals of Statistical Signal Processing, Volume 1: Estimation Theory” Steven Kay, ISBN: 978-0133457117 2. “Fundamentals of Statistical Signal Processing, Volume 2: Detection Theory” Steven Kay, ISBN-13: 007-6092032243
1. "An Introduction to Signal Detection and Estimation” by Vincent Poor, ISBN: 978-0387941738 2. “Detection, Estimation, and Modulation Theory, Part I” by Harry L. Van Trees, ISBN: 978-

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi624144
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12424
Genel Sınav ve Hazırlığı12424
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)244
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(244/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KESTİRİM KURAMI-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste sezim ve kestirim kuramının temelleri işlenecektir. Ders sistemlerin modellenmesindeki temel anlayışı gürültü ile beraber ela alarak, sezim ve kestirim tekniklerinin bu sistemlere nasıl uygulanacağını gösterecektir. Kestirim kısmında, birçok farklı kestirim yaklaşımı basitten daha karmaşık tekniklere, ve klasik teknikler ile Bayes tabanlı kestirimleri kapsar. Daha sonra sezim problemini gürültünün bilinmediği ve eldeki sinyalin rastlantısal ya da rastlantısal olmaması durumuna daha geniş bir boyutta ele alacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kestirim Kuramına giriş ve En düşük sapmalı varyans kestirimi,Cramer-Rao Alt Sınırı (CRLB),Doğrusal Modeller ,Genel MVU Kestirim Yaklaşımı,Sapmasız en iyi doğrusal kestirim (BLUE),En büyük olabilirlik kestirimi (ML) ,En küçük kareler (LS)
,En küçük kareler (LS),Bayes Felsefesi,Genel Bayes Kestirimleri,Doğrusal Bayes Kestirimleri,Kalman Süzgeçleri,Sezim probleminin matematiği ve İstatistiksel Sezim Kuramı I,İstatistiksel Sezim Kuramı II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kestirimlerde tutarlılık ve sapma konularının anlaşılması.10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
2. Parametre kestirimi için en uygun kriterin seçilebilmesi. 10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
3. Kestirim problemleri için kestirimin performan sınırlarının belirlenmesi. 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
4. Farklı kestirim yaklaşım tekniklerinin performansının belirlenen kestirim sınırları ile analiz edilmesi.10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
5. Klasik ve Bayes tabanlı kestirim yaklaşımlarının farkının anlaşılması ve hangi kestirimi yaklaşımının ne zaman kullanılacağının idrak edilmesi.10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
6. İstatistiksel karar kuramının anlaşılması ve gürültünün bilinen ve bilinmeyen durumlarına uygulanması. 10, 16, 2, 21, 6, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kestirim Kuramına giriş ve En düşük sapmalı varyans kestirimi1 nolu kitabın 2. bölümünün okunması.
2Cramer-Rao Alt Sınırı (CRLB)1 nolu kitabın 3. bölümünün okunması.
3Doğrusal Modeller 1 nolu kitabın 4. bölümünün okunması.
4Genel MVU Kestirim Yaklaşımı1 nolu kitabın 5. bölümünün okunması.
5Sapmasız en iyi doğrusal kestirim (BLUE)1 nolu kaynağın 6. bölümünün okunması.
6En büyük olabilirlik kestirimi (ML) 1 nolu kitabın 7. bölümünün okunması.
7En küçük kareler (LS)
1 nolu kitabın 8. bölümünün yarısının okunması.
8En küçük kareler (LS)1 nolu kitabın 8. bölümünün geri kalan kısmının okunması.
9Bayes Felsefesi1 nolu kitabın 10. bölümünün okunması.
10Genel Bayes Kestirimleri1 nolu kitabın 11. bölümünün okunması.
11Doğrusal Bayes Kestirimleri1 nolu kitabın 12. bölümünün okunması.
12Kalman Süzgeçleri1 nolu kitabın 13. bölümünün okunması.
13Sezim probleminin matematiği ve İstatistiksel Sezim Kuramı I2 nolu kitabın 1 ve 2. bölümlerinin okunması.
14İstatistiksel Sezim Kuramı II2 nolu kitabın 3 ve 4. bölümlerinin okunması.
Kaynak
1. "Fundamentals of Statistical Signal Processing, Volume 1: Estimation Theory” Steven Kay, ISBN: 978-0133457117 2. “Fundamentals of Statistical Signal Processing, Volume 2: Detection Theory” Steven Kay, ISBN-13: 007-6092032243
1. "An Introduction to Signal Detection and Estimation” by Vincent Poor, ISBN: 978-0387941738 2. “Detection, Estimation, and Modulation Theory, Part I” by Harry L. Van Trees, ISBN: 978-

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir ve mühendisliğin ilişki kurduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları yorumlar, yeni ve özgün fikirler geliştirerek çözümler.
X
4
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
X
5
Mühendislik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
X
6
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
7
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
10
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:34Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 17:36